Digital Specialist, antreprenor, freelancer.
Cristia Cornea este făuritor de povești, jongler al cuvintelor sau Digital Strategist & Content Writer după limbajul de Millennial, categorie din care consideră că face parte la limită.
Ce face Cristia este să găsească unghiul și cuvintele potrivite din care să construiască povestea brand-urilor cu care lucrează în mediul digital. De la conținutul de pe website până la postările din Social Media sau mesajele predefinite de client service din online, ea se asigură că este totul coerent și că urmează linia de brand, fără să devină comunicarea rigidă sau plictisitoare.
“M-am exprimat dintotdeauna mai bine în scris, iar provocarea a fost să găsesc un job care să fie de actualitate, dar prin care să îmi păstrez cât mai vie pasiunea. Internetul a fost soluția și faptul că am urmat o facultate de profil, prima de altfel cu un Master în Social Media și comunicare digitală.” ne spune Cristia.
Am purtat o discuție interesantă despre ea și domeniul în care activează, pe care o redau mai jos:
- Care au fost cele mai importante momente din cariera ta?
Cred că au fost 2 momente importante – acela în care am ales marketing-u digital la final de facultate, deși era o nebuloasă la momentul respectiv, motiv pentru care am mers pe 100% intuiție și momentul în care am decis să renunț la statutul de angajat și să îmi deschid propria firmă.
2. Există o competiție mare în acest domeniu în care activezi? Cum te diferențiezi de ceilalți?
Și da, și nu. Ies multi practicanți de pe băncile facultății, dar ies cu așteptări nerealiste despre ceea ce înseamnă industria de comunicare, chiar dacă vorbim despre publicitate, PR sau Social Media.
Cumva, tinerii speră la o meserie glamorous, în care ai de-a face cu brand-uri mari, campanii cu premii șamd. Deși poți avea parte și de așa ceva, realitatea unei zile de muncă e ușor diferită. De aceea, mulți renunță și își îndreaptă atenția către domenii adiancente, cum ar fi de exemplu HR. Eu numesc competiție atunci când mă lupt la nivel de calitate, nu de cantitate. De altfel, e loc pentru toată lumea sub soare, însă accesul la lucrurile cu adevărat mișto vine după mai mulți ani de muncă. Cred că ceea ce mă diferențiază este seriozitatea cu care îmi tratez munca, etica muncii construită după ce am stat în multe medii toxice, creativitatea și talentul aproape nativ în copywriting, experiența în afaceri de familie, cât și multinaționale, rigurozitatea cu care tratez ceea ce fac și empatia din ce în ce mai rară la oamenii din zilele noastre.
3. Care consideri că sunt cele mai mare realizări ale tale din această poziție profesională? Dar eșecuri?
Eșecurile le numesc best learnings. Din păcate, suntem concepuți să ne învățăm lecțiile și să schimbăm ceva doar atunci când ne doare, ne frustrează. Așa că tot ce nu mi-a ieșit în viața asta fost transformat rapid în lecție. De exemplu, ca să nu mai ajung la burn out, am identificat ce anume, la nivel emoțional, mă ține din a pune limite sănătoase sau cum pot să am un time management mai bun. Tot în urma unor experiențe neplăcute, am identificat red flags pe care nu le mai ignor la prima întâlnire cu un client, doar de dragul de a mări portofoliul sau de a face mai mulți bani. Pe de altă parte, cea mai mare reușită este curajul de a porni pe cont propriu, într-o lume în care soloprenoriatul este descurajat, de la partea legislativă, care îți poate pune multe limite, până la partea socială, căci nu ești privit cu încredere câtă vreme nu aparții unei companii cu renume. Dar am reușit să deschid un business sustenabil, care crește organic și sănătos, fără prea multe compromisuri, cu clienți mici și mari, cu experiențe de tot felul și care are misiunea de a educa poporul că se poate și în România să ai venituri independente și să duci un trai decent.
4. Ce avantaje există pentru cineva care lucrează în acest domeniu? Dar dezavantaje?
Să lucrezi în marketing digital înseamnă flexibilitate, libertate, creativitate, mereu ceva nou (de la platformele de Social Media la trend-urile sociale). Toate astea vin la pachet cu partea mai greu de gestionat, cum ar fi, lipsa stabilității. De la an la an, ești constrâns să înveți o platformă nouă, vezi acum Tik Tok. Fie că îți place sau nu, trebuie să știi să o folosești. Trebuie să fii la curent cu tot ce se întâmplă în mediul online, cum comunică brand-urile care îți sunt competiție, ce se lansează nou, ce fac influencerii, ce conferințe se mai întâmplă șamd. Nu prea iei pauză niciodată de la toate acestea, ceea ce poate deveni copleșitor la un moment dat. De principiu, fie te atrage de la bun început, fie nu.
5. Este necesar să te formezi continuu pentru a fi unul dintre cei mai buni din sfera ta de activitate?
Cu siguranță, da. Marketing-ul pe care l-am studiat din cărți în anii de facultate nu mai este de actualitate azi. Eu trăiesc o formare continuă, de la platformele pe care trebuie să le învăț la strategiile de abordare pe diferite industrii, pe diferite obiective. Mai mult decât atât, creativitatea nu există pur și simplu, ea trebuie cultivată în mod constat, de la felul în care îți curatoriezi feed-urile și newsletters la care ești abonat până la locurile unde servești prânzul, călătoriile, cărțile și evenimentele la care participi. Ideal e să te expui cam în toate grupurile sociale și să nu te limitezi la grupul tău de interes.
6. Ai reușit să păstrezi un echilibru între viața personală și cea profesională?
După 5-6 ani de dezvoltare personală, da. La început nu. E cumva natural să fie așa pentru că la început de carieră ai nevoie de validare constantă, de reușite care să îți confirme valoarea, ai nevoie să înveți, motiv pentru care ești dispus să muncești poate mai mult decât îți este confortabil. Pe parcurs, însă, începi să te prinzi de echilibrul acesta, începi să ai nevoie de el și să îl cauți. Doar atunci reușești să impui limite sănătoase, să diferențiezi cine ești în plan personal vs în plan profesional, să nu mai depindă starea de bine numai de reușitele profesionale și să îți îndrepți atenția și către nevoile mai spirituale.
7. Dacă ai fi din nou la începutul carierei tale, ce ai face diferit?
Nu aș face nimic diferit, cred cu tărie în gut feeling și în alegerile intuitive ca fiind cele mai inteligente. Cumva, am știut dintotdeauna că aici vreau să ajung, chiar dacă în mintea mea nu avea o formă clară. Mai degrabă, știam că așa vreau să mă simt atunci când o să fiu mare – liberă, dar responsabilă, cu posibilități nelimitate, cu stil de viață flexibil, mereu curioasă și în căutare de nou. Nu știam cum va arăta meseria mea, dar știam că trebuie să îmi ofere ceea ce caut. De aceea, nu am reușit, de exemplu, să rezonez cu ideea de manager și ierarhie. Sau cu programul de lucru de la birou. Aceste aspecte nu se aliniază cu felul în care viața trebuia să arate. Deciziile luate de-a lungul vieții, chiar dacă nu au fost neapărat strategice la momentul respectiv, au urmat cu grijă ceea ce îmi doream cu adevărat.
8. Ce te inspiră în viața de zi cu zi și în ce găsești motivația necesară să continui?
Îmi place să muncesc, sunt un om activ și nu rezonez mult cu timpul pierdut degeaba. Da, recunosc beneficiile relaxării atunci când e cu adevărat relaxare, dar îmi prețuiesc timpul suficent de mult încât să am grijă cum mi-l drămuiesc. Mi-e clar că nu există un confort emoțional câtă vreme nu am stabilitate financară, așa că iată una dintre motivații. Îmi place mult să călătoresc și fiecare explorare înseamnă un boost incredibil de creativitate, dar pentru asta am nevoie de bani, așa că iată încă o motivație. Vreau să am grijă de mine, fizic și emoțional, dar asta înseamnă iar o siguranță financiară, deci încă o motivație. În viața de zi cu zi mă las inspirată de propriile ritualuri, precum cel de dimineață, care implică journaling, flat white-ul homemade, natura ce mi se arată la geamul de lângă birou, ritmurile lui Andrew Bird la pick-up și alte chestii mărunte, dar care îmi setează mood-ul în fiecare zi. Am și zile mai puțin bune, pe care le las să fie și îmi găsesc alte activități care să mă deconecteze, de la plimbări până la vlog-ul Jonnei Jinton, o artistă din Suedia, pe care o ador. Iar dacă un am deadline strâns și zi proastă, intru pe pilot automat și livrez ce am de livrat, chiar dacă înseamnă un consum incredibil de energie.
9. Ce sfat ai oferi unei persoane care dorește să își dezvolte o carieră în domeniul în care activezi?
Să fie curios, să fie deschis la experiențe noi, să nu fugă de internship-uri sau oportunități interesante, chiar dacă pe moment nu au un reward financiar foarte mare. Meseria asta se învață cel mai bine din practică, așa că nu îți aloca tip doar pentru facultate, ci și pe aplicarea teoriilor în viața reală. Să dea follow persoanelor influente din industrie, să adere la comunitățile din domeniu și să se expună provocărilor.
Pe Cristia o poți găsi aici.
Comentarii recente